مشکلات تنفسی

Respiratory problems

مشکلات تنفسی

توضیحات

مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی یکی از عارضه هایی است که امکان دارد فرد بعد از جراحی با آن مواجه شود، باید به این نکته اشاره کرد که این موضوع تا مدتی بعد از جراحی طبیعی بوده و به دلیل تورم می باشد که به مرور زمان با کاهش ور م بینی از بین خواهد رفت. ولی برای برخی از افراد این موضوع بسیار آزاردهنده می باشد و به دنبال روشی جهت برطرف کردن آن می باشند.

در این مقاله به طور کامل در مورد مشکلات تنفسی بعد ازجراحی بینی  و علت آن و همینطور روش هایی برای برطرف کردن آن صحبت خواهیم کرد، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

انواع مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

در این بخش از مقاله به بررسی انواع مشکلات تنفسی که امکان دارد بعد از جراحی برای افراد اتفاق بیوفتد خواهیم پرداخت.

گرفتگی بینی

همانطور که می دانید بینی بعد از جراحی تا مدتی دارای تورم می باشد که علاوه بر اینکه ظاهر بینی را درگیر می کند داخل بینی نیز این تورم وجود خواهد داشت و همین امر موجب مسدود شدن و گرفتگی بینی و سخت شدن تنفس می شود.

باید به این نکته اشاره کرد که این عارضه در حدود یک ماه بعد از عمل با کاهش تورم از بین خواهد رفت.

تنگی نفس

برخی از افراد بعد از جراحی به دلیل التهاب ناحیه مخاطی بینی دچار تنگی نفس می شوند که طبیعی بوده و بعد از مدتی از بین خواهد رفت. ولی در صورتی که این عارضه ادامه دار بود باید برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کرد و در صورت نیاز جراحی ترمیمی بینی انجام داد.

سوت کشیدن بینی

یکی از مشکلات تنفسی بعد از جراحی سوت کشیدن بینی بیمار در هنگام دم و بازدم می باشد که به طور معمول به علت کوچک شدن بیش از حد سوراخ های بینی می باشد و عوامل دیگری نظیر آلرژی، پولیپ و التهاب نیز در بروز این عارضه نیز تاثیرگذار می باشد.

علت بروز مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، مهم ترین و بارزترین علت بروز این عارضه تورم بینی بعد از جراحی می باشد ولی عوامل دیگری نیز در بروز مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی موثر هستند که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

لخته های خونی

یکی از مواردی که منجر به بروز مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی می شود، وجود لخته های خونی داخل بینی می باشد که با شست و شوی صحیح بینی می توان لخته های خونی را از داخل بینی تمیز کرده و تا حدودی مشکل تنفسی را برطرف کرد.

تورم بینی

یکی از بارزترین علت های بروز مشکل تنفسی تورم بینی می باشد که بعد از مدتی و به مرور زمان برطرف خواهد شد.

چسبندگی

یکی دیگر از دلایلی که منجر به تنگی نفس و بروز مشکل تنفسی در فرد می شود، ایجاد چسبندگی تیغه میانی بینی به دیواره های جانبی به دلیل ترمیم نشدن جای برش ها و زخم ها یا تورم شاخک های بینی می باشد.

کوچک شدن سوراخ های بینی

یکی دیگر از دلایل بروز مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی، کوچک کردن سوراخ های بینی می باشد و این امر به دلیل بی تجربگی جراح بینی اتفاق خواهد افتاد، جراح باید با توجه به سایر اجزای صورت و استانداردها سایز پره های بینی را تغییر دهد.

برش های نامناسب

در صورتی که برش های داخل بینی نزدیک به هم و زیاد باشد امکان دارد فرد را دچار مشکل تنفسی بکند و زخم های به جا مانده از برش ها در هنگام ترمیم به هم چسبیده و موجب انسداد راه تنفسی فرد شود.

روش های برطرف کردن مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم بروز مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی به دلیل التهاب و وجود لخته های خونی داخل بینی طبیعی بوده و بعد از مدتی برطرف خواهد شد ولی در همین مدت زمان نیز این عارضه برای برخی از افراد آزاردهنده می باشد و به دنبال روشی جهت برطرف کردن آن ها می باشند که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

✅ می توان برای کاهش تورم بینی و در نهایت برطرف کردن مشکل تنفسی از کمپرس یخ در طول روز استفاده کرد.

✅ در صورتی که مشکل تنفسی به دلیل آلرژی رخ داده باشد می توان برای برطرف کردن آن از داروهای تجویز شده ضد حساسیت استفاده کرد.

✅ برای برطرف کردن مشکل تنفسی به دلیل وجود لخته ی خون می توان از سرم های شست و شوی تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد.

✅ در صورتی که مشکل تنفسی به دلیل کوچک بودن سوراخ های بینی باشد تنها راه درمان جراحی ترمیمی بینی می باشد.

✅ می توان برای از بین بردن مشکل تنفسی به دلیل چسبندگی داخل بینی از پیوند گراف ها و غضروف استفاده کرد.

سوالات متداول مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

بهبودی مشکل تنفسی بعد از عمل بینی تا چه مدت زمانی میسر می شود؟

در خصوص بهبود و درمان مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی باید اشاره کرد که تا زمانی که تورم داخل بینی وجود دارد افراد دچار تنگی نفس هستند و بهبودی تورم نیز در حدود 2 الی 4 هفته طول خواهد کشید و پس از این مدت با کاهش تورم مشکل تنفسی نیز برطرف خواهد شد.

از بینی نفس کشیدن چند روز بعد از جراحی بلامانع است؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم به دلیل تورم بینی در روزهای ابتدایی بعد از جراحی تنفس افراد مقداری با مشکل مواجه خواهد شد و تا زمانی که تورم ها کاهش پیدا نکند تنفس افراد از بینی به سختی انجام خواهد شد و باید از دهان نفس بکشند، البته این عارضه به مدت ا الی 3 ماه برطرف خواهد شد.

موارد مشابه

معرفی انواع عمل بینی

Introducing types of nose surgery

سلامت و بهداشت گوش

Ear health and health




نظرات

با ما در ارتباط باشید...